Telia (tidligere TeliaSonera) er blandt de største teleselskaber i Danmark – alle kender dem. Virksomheden er finsk-svensk, har hovedsæde i Stockholm, og udbyder både mobiltelefoni, internet, TV og hardware til store dele af Europa og Asien. De nordiske markeder var dog dem, som Telia i første omgang henvendte sig til. I dag har Telia ca. 35 millioner kunder fordelt på alle sine markeder.
Telia er i Danmark mest af alt kendt som en udbyder af mobiltelefoni og mobiltelefoner som sådan. Ikke desto mindre udbyder Telia også internetløsninger og TV-pakker – dette er markeder, hvor Telia stadig den dag i dag kæmper for at vinde større markedsandele på. Kort sagt vil Telia være en samlet udbyder af alle digitale basis-løsninger, der har som formål at underholde og forbinde os med hinanden.
Herunder kan du læse mere om Telia som virksomhed – fra kundens eget perspektiv. Vi løfter sløret for hvilke fordele og ulemper, der er forbundet med at være kunde hos Telia, og ser også på hvilke overordnede tele-produkter, du kan få hos virksomheden. Vi skal også se på nogle af de kundeanmeldelser, som Telia har fået gennem tiden.
Alt sammen for at give et solidt, overordnet overblik over Telia som virksomhed.
God fornøjelse.
Fordele og ulemper ved at være kunde hos Telia
Som kunde hos Telia vil du både opleve en række fordele og ulemper. Vi har identificeret de primære i begge kategorier, og listet dem herunder.
Fordele ved Telia
- Bred produktpallette – så du både kan samle internet, mobiltelefoni og TV hos Telia
- Du har altid dækning med Telias TT-netværk – Danmarks bedste mobilnetværk
- Gode familieabonnementer med store rabatter
- Roaming inkl. i alle mobilabonnementer
- Mulighed for eSIM
- 5G inkl. i de fleste mobilabonnementer
- Gode samarbejder med og rabatmuligheder på streamingtjenester
- Gode priser på TV-pakker, samt gode tilpasningsmuligheder
- Se TV på alle dine enheder via Telia TV-app’en
- Mobilt bredbånd til hjemmet på 5G-netværket
- Gode roaming-aftaler på mobilabonnementer
- Gode kampagnefordele for nye kunder
- Mulighed for samlerabat, hvis du samler flere løsninger hos Telia
- Roaming-aftaler inkluderet i alle mobile bredbånd-pakker
Ulemper ved Telia
- Mangler de helt billige abonnementer – både blandt de små og de store pakker
- Høj pris på mobilt bredbånd
- Kundeservice får en del kritik for manglende service
- Begrænset dækning i Danmark på almindeligt bredbånd og fibernet
Telia – produkter og services
Hos Telia kan du både nyde godt af almindeligt bredbånd, fibernet, mobilt bredbånd, mobilabonnementer og TV-pakker. Herunder giver vi dig et hurtigt overblik over alle de løsninger, du kan vælge imellem hos Telia
- Telia mobilt bredbånd
- Bredbånd hos Telia
- Fibernet hos Telia
- Telia mobilabonnement
- TV-pakker hos Telia
Bredbånd
Hos Telia arbejder de ikke med en fast pallette af produkter, når det kommer til almindeligt bredbånd. Derimod skal du blot indtaste din adresse øverst på denne side, og give Telias side et par sekunder til at arbejde – så vil du blive præsenteret for de løsninger, er der tilgængelige i dit område.
Herunder giver vi et hurtigt overblik over nogle af de mest gængse bredbånds-løsninger, Telia udbyder (selvfølgelig afhængigt af din konkrete adresse):
- 30/10 Mbit (via COAX-telefonstik)
- 100/10 Mbit (via COAX-telefonstik)
- 500/50 Mbit (via COAX-telefonstik)
- 1.000/100 Mbit (via COAX-telefonstik)
Fibernet
Hvis du gerne vil på fibernettet, så tilbyder Telia også gode fibernetforbindelser. Desværre dækker Telia langt fra hele Danmark endnu – og det gælder også, selvom der måske er gravet fiberkabler i dit område. Igen kan du tjekke, om du kan få fibernet i dit område ved at indtaste din adresse her.
Hvis du er blandt de heldige, der kan modtage fibernet fra Telia, får du nogle gange mulighed for at vælge mellem flere forskellige løsninger på din adresse. Herunder har vi listet de mest typiske:
- 100/100 Mbit fibernet
- 200/200 Mbit fibernet
- 500/500 Mbit fibernet
- 1.000/1.000 Mbit fibernet
Mobilt bredbånd (til hjemmet)
Hos Telia kan du både få mobilt bredbånd inkl. en gratis lånerouter til brug i hjemmet, såvel som mobilt bredbånd, du kan bruge på farten. Herunder lister vi de løsninger, som Telia tilbyder til hjemmet.
- 100/10 Mbit (inkl. gratis lån af 5G-router)
- 250/10 Mbit (inkl. gratis lån af 5G-router)
- 400/100 Mbit (inkl. gratis lån af 5G-router)
Mobilt bredbånd (på farten)
Fra Telia kan du også vælge mobilt bredbånd, som du kan tage med dig på farten. Telia kalder det for “GO”, og du bestemmer selv, om du udelukkende vil have det leveret som SIM-kort, som du blot sætter i din enhed, eller om du vil have en lille router med i købet for en lav, månedlig merpris. Herunder lister vi de faste GO-pakker med mobilt bredbånd, du kan få hos Telia.
- GO25: 25 GB mobilt bredbånd (inkl. 14 GB roaming i EU)
- GO75: 75 GB mobilt bredbånd (inkl. 20 GB roaming i EU)
- GO250: 250 GB mobilt bredbånd (inkl. 26 GB roaming i EU)
- GO1000: 1000 GB mobilt bredbånd (inkl. 32 GB roaming i EU)
Som noget helt særligt ved Telias GO-løsninger får ud en roaming-datapakke inkluderet i abonnementet. Det er meget atypisk ved abonnementer på mobilt bredbånd herhjemme, der typisk kun fungerer i Danmark.
Mobilabonnementer
Telia tilbyder selvfølgelig også mobilabonnementer – ja, et væld af forskellige abonnementer, faktisk. Herunder lister vi alle de mobilabonnementer fra Telia, du kan vælge imellem.
- LITTLE ONE (børneabonnement): 3 timers tale + 3 GB data (inkl. 3 GB roaming i EU)
- Smart20: Fri tale + 20 GB data (inkl. 5G & 18 GB roaming i EU)
- Smart40: Fri tale + 40 GB data (inkl. 5G & 21 GB roaming i EU)
- ONE (familieabonnement): Fri tale + fri data (inkl. 5G & 33 GB roaming i EU)
Hvis du vælger Telia ONE (den største pakke herover) har du mulighed for at tilføje flere til et samle-abonnement, hvor hver ekstra person koster ca. halv pris af den første. Dette er hvad Telia kalder for deres “Familieabonnement”.
TV-pakker
Telia gør sig også til som udbyder af TV-pakker, og de tilbyder 3 forskellige, som du kan vælge imellem. Herunder får du overblikket:
- Basis TV-pakke: 15 TV-kanaler (inkl. DR’s kanaler, TV2, 4’eren og 5’eren mm.)
- Sport TV-pakke: 26 TV-kanaler (inkl. alt fra basis + TV2 Sport, Discovery mm.)
- Sport & Familie TV-pakke: 42 TV-kanaler (inkl. alt fra Sport + natur- og børnekanaler)
Ud over TV-pakkerne samarbejder Telia også med en lang række forskellige streamingtjenester – herunder HBO Max, TV2 Play, Netflix, C-more og mange flere. Hvis du er kunde hos Telia kan du få adgang til alle disse for en reduceret abonnementspris. I nogle tilfælde er streaming-abonnementer også gratis inkluderet sammen med Telias øvrige produkter.
Hvem ejer Telia?
Telia er et aktieselskab, som er noteret på både den svenske og den finske børs. 51% af aktierne er ejet af den svenske og finske stat – så Telia er primært statsejet. Flere private aktører og virksomheder har også store andele i Telia.
Telia driftstatus
Hvis du har et Telia-produkt, og du oplever problemer med din forbindelse, så kan det skyldes planlagt driftsarbejde i dit lokalområde. På Telias driftsside kan du hurtigt få et overblik over aktuelle informationer om driftssager nu og tidligere.
Telia Trustpilot: Se anmeldelser af Telia
Telia har ganske nydelige anmeldelser på Trustpilot. Virksomheden scorer ca. 4 ud af 5 mulige stjerner, hvilket er i den høje ende, når man sammenligner med andre teleudbydere i Danmark, der gør sig til i så mange produktkategorier som Telia.
Med andre ord er Telia af sine kunder en velllidt virksomhed, og det kommer sig også til udtryk i de mange gode anmeldelser. De gode anmeldelser går primært på den gode service, som kunderne har fået i Telias butikker rundt omkring i landet, såvel som på telefonen.
Til gengæld er der altså også mange negative anmeldelser på præcis denne front – altså, kundeservice. Det virker derfor til, at Telia har nogle udfordringer med kontinuiteten i kundernes oplevelser, når de taler med Telias medarbejdere.
Kundeservice
Hvis du vil have fat i Telias kundeservice, så kan du fange dem på tlf.: 80 40 40 40 (for mobil og mobilt bredbånd), eller på tlf.: 80 10 10 10 (for bredbånd, fiber og TV).
Kundeservice hos Telia har åbent mandag-torsdag fra kl. 8-16 – fredag fra kl. 8-15.
Du kan også fange Telia via deres chatfunktion på hjemmesiden, eller direkte via denne kontaktformular.
Opsigelse
Hvis du er kunde hos Telia, og du ønsker at opsige, så skal du rette henvendelse til deres kundeservice på et af de to ovenstående telefonnumre. Du kan også opsige dit/dine abonnementer direkte via Mit Telia, som du kan tilgå via virksomhedens hjemmeside.
Bemærk, at der er 30 dages opsigelse på alle Telias produkter. Udvalgte produkter har også en 6 måneders bindingsperiode.