3 er et dansk teleselskab, der blev etableret tilbage i 2003. Selskabet tilbyder mobiltelefoni, mobiltelefoner og mobilt bredbånd til både private og erhvervslivet i Danmark. 3 er et aktieselskab, og ejes primært af CK-Hutchinson (Hong Kong) og Investor AB (Sverige).
3 blev tilbage i 2003 kendt for at være blandt de første selskaber til at udrulle 3G-teknologien i Danmark. Selskabets kontinuerlige fokus på data-pakker i deres abonnementer har i dag placeret 3 som en af de ledende teleselskaber og netværksoperatører herhjemme.
At 3 går foran med nye initiativer er ikke blot gældende på datafronten. I 2013 tilbød 3 som de første i Danmark fri tale i deres mobil-abonnementer. To år senere åbnede 3 op for fri roaming i en lang række lande rundt omkring i verden.
Læs med her på siden, hvor vi går i dybden med 3 og deres produkter.
Fordele og ulemper ved at være kunde hos 3
Det er med 3 som med ethvert andet tele- og internetselskab herhjemme: Der er en række fordele og ulemper knyttet til at være kunde hos dem.
Herunder har vi sammenfattet et overblik over fordelene og ulemperne, så du hurtigt kan beslutte dig for om du skal hoppe med på 3-vognen.
Fordele ved 3
- Markedsledende teleselskab
- Initiativrig og innovativ
- Ekstremt gode roaming-aftaler med 73 lande
- 3Family – lader dig dele din datapakke med resten af familien
- 3LikeHome lader dig bruge hele din datapakke i udlandet
- Gratis abonnementstjek
- Mulighed for eSIM
- Ingen binding på abonnementer
- Gratis oprettelse
- Mulighed for masser af tilvalg
Ulemper ved 3
- Ikke blandt de billigste på markedet
- Ikke blandt de bedste mobildækninger i Danmark
- Relativt lav Trustpilot-score
3’s produkter og services
3 har en lang række af produkter og services, som de tilbyder både privat- og erhvervskunder. Herunder fokuserer vi på mobilabonnementer, mobilt bredbånd samt deres tilvalg.
Mobilabonnementer hos 3
Hos 3 har du mulighed for at vælge mellem i alt 4 almindelige mobilabonnementer. Fælles for alle disse abonnementer er, at de alle er inkl. 3LikeHome (fri roaming i udlandet), 3Family (deling af datapakker med resten af familien), 5G og med gratis oprettelse.
- Lille abonnement: Fri tale + 10 GB data (inkl. 10 GB roaming i 73 lande)
- Mellem abonnement: Fri tale + 30 GB data (inkl. 30 GB roaming i EU, 25 GB uden for EU)
- Stort abonnement: Fri tale + 100 GB data (inkl. 100 GB roaming i EU, 25 GB uden for EU)
- Fri abonnement: Fri tale + fri data (inkl. 1000 GB roaming i EU, 25 GB uden for EU)
Du har derudover også mulighed for at tilkøbe en ekstra bruger på dit abonnement. Når du tilkøber en ekstra bruger får den ekstra bruger fri tale, og deler datapakken med dig.
Du kan også købe abonnementer, der kun virker i Danmark. Altså, abonnementer, hvor der ikke er tilkoblet nogen roaming-aftale. Det kan være en god måde at spare penge på, hvis du ikke ofte er ude at rejse. Herunder får du et overblik over disse abonnementer:
- Lille DK-abonnement: 3 timers tale, 3 GB data (inkl. fri 3 til 3-taletid)
- Mellem DK-abonnement: 8 timers tale, 8 GB data (inkl. fri 3 til 3-taletid)
- Stort DK-abonnement: 15 timers tale, 15 GB data (inkl. fri 3 til 3-taletid)
Mobilt bredbånd hos 3
Du har også mulighed for at købe mobilt bredbånd hos 3. Her kan du frit vælge imellem blot at få et SIM-kort tilsendt, hvis du blot skal bruge internettet til din tablet, eller at få en gratis låne-router med i købet.
Routeren er klar til 5G, hvis det er tilgængeligt i dit område, så der kan komme masser af fart på nettet.
Hvor høj en hastighed, du kan få på det mobile internet med 3, afhænger helt og holdent af hvor du bor, og hvor god dækning, der er i dit område. 3 udbygger konstant deres netværk af master, og 5G-teknologien er stadig ved at blive udrullet.
Men du kan nemt tjekke, om du kan få mobilt bredbånd fra 3 på siden her. Her vil du også finde ud af mere om hvor hurtigt mobilt bredbånd, du kan få – hastigheden svinger nemlig også fra adresse til adresse.
Hvem ejer 3?
3 er et aktieselskab, der er ejet af aktionærerne. De primære aktionærer er CK-Hutchinson (fra Hong Kong), som ejer ca. 60%, og Investor AB (fra Sverige), som ejer de resterende 40%.
3’s driftstatus
Nogle gange kan der godt komme knas på forbindelsen – det er at forvente hos alle teleselskaber. Det kan ofte skyldes planlagt driftsarbejde i dit område. Du kan nemt få et overblik over alle nuværende og kommende planlagte driftsforstyrrelser på siden her.
3’s Trustpilot: Se anmeldelser af 3
Nogle gange giver det bedst mening at vurdere et selskab ud fra hvad andre nuværende eller tidligere kunder udtaler. Og det kan du selvfølgelig også nemt komme til – kast blot et blik på 3’s Trustpilot her.
3 har ikke de bedste Trustpilot-anmeldelser. Den gennemsnitlige score for 3 på Trustpilot ligger i øjeblikket på ca. 3 ud af 5 mulige stjerner. Selskabet får næsten lige så mange 1-stjernede anmeldelser som 5-stjernede anmeldelser.
Blandt de negative anmeldelser nævner tidligere kunder bl.a., at 3 ofte får præsenteret misvisende informationer til sine kunder. Særligt når det kommer til 3LikeHome oplever kunderne problemer med data-pakker, der er for små, og store ekstraregninger. Andre negative anmeldelser lægger vægt på et stort, ufleksibelt system – for eksempel er det ikke muligt at afdrage mere pr. måned på en købt mobiltelefon, selvom man ønsker det.
Kundeservice
3’s kundeservice er åben for telefonisk henvendelse mandag til torsdag fra kl. 7-16, fredag fra kl. 7-15. Du fanger dem telefonisk på nummeret 70 31 33 13. Både kundeservice og teknisk support kan tilgås via dette nummer.
Det er også muligt at sende 3’s kundeservice en mail. Dem fanger du på kundeservice@3.dk.
Opsigelse
Hvis du ønsker at opsige dit abonnement hos 3 kan det nemt lade sig gøre. Her skal du blot ringe til 3 på tlf.: 70 31 33 13, og melde din opsigelse.
Der er ingen binding på normale mobilabonnementer hos 3. Undtagelsen er, hvis du har købt en telefon hos 3 på afbetaling samme tid som du tegnede abonnementet – her vil du være i 6 måneders binding. Du har selvfølgelig også altid 14 dages fortrydelsesret på dine køb.